Tuesday, March 29, 2011

Zahirkan singa dari dirimu wahai mahasiswa

22 MAC 2011, satu tarikh yg akan aku cuba untuk tidak lupakannya. Aku tidak sangka mahasiswa KIAS ini memiliki mahasiswa-mahasiswa yang mempunyai suara sebenarnya. Tetapi mereka ini hanya akan mengeluarkan suara-suara mereka apabila melibatkan hak-hak mereka yang penting sahaja.
Kembali kepada konteks KIAS, baru-baru ini kita dimaklumkan mengenai pertukaran sakan muslimin hingga sakan muslimat. Memang isu ini telah memainkan peranan yang singkat yang mempengaruhi susasana di KIAS. Selama hamper setahun aku disini, baru kali itu aku merasakan bahawa aku sebenarnya telah berada di sebuah Institut Pengajian Tinggi. Sana-sini aku mendengar orang bercerita tentang isu asrama ni. Setengah yang menyokong dan setengah lagi yang membantah. Pihak yang ini dengan alasan yang ini, pihak yang itu dengan alasan yang itu. Cuma secara peribadinya, aku tak kisah mana-mana keputusan pun yang diambil. Sebab pertukaran asrama ini, impaknya member kebaikan kepada muslimin dan juga kepada muslimat. Tukar atau tidak tukar, ianya tetap memberi implikasi yang tersendiri. Aku mengetahui bermacam-macam tomahan dan juga pujian yang diberikan kepada aku. Oleh kerana aku membawa watak yang membantah pertukaran ini, maka pihak yang menyokong mengutuk aku. Pihak yang menyokong pula siap berjumpa dengan aku untuk ajak diadakan demostrasi. Memang masa ini cukup terasa bahawa mahasiswa-mahasiswa ini mengambil cakna tentang isu sekeliling. Tahniah aku ucapkan kepada kedua-dua pihak.
Tidak kisahlah apa pujian atau tomahan pun, matlamat aku membantah ini hanya satu. Aku bukan nakkan pertukaran sangat pun, cuma, aku inginkan mahasiswa belajar sesuatu dari apa yang telah terjadi ini. Kalau sebelum ini kita hanya tahu berdiam diri, tapi apabila timbul isu ini, semua pakat memberi pendirian dan pendapat masing-masing. Aku mengambil manfaat dari isu ini untuk menyedarkan mahasiswa-mahasiswa ini agar mengeluarkan suara mereka masing-masing sebagai satu latihan menyiapkan diri kita ini untuk mendepani masyarakat nanti. Walaupun aku tahu untuk membantah keputusan HEP itu sebagai satu yang mustahil. Kerana alibi yang hendak dikemukakan memang cukup-cukup rapuh. Malahan, faktor keselamatan yang mendorong kepada pertukaran itu pun sebenarnya sudah cukup kuat hatta payah untuk dipatahkan. Aku membantah bukan hendakkan pertukaran keputusan, tetapi hendak menyedarkan bahawa mereka ini perlu untuk mengentengahkan pendapat masing-masing, bukan sahaja hanya cakap-cakap belakang. Dan mereka juga kena sedar bahwa mereka ada persatuan yang boleh dianggap sebagai kawan bukan sebagai musuh. Menjadi fenomena di KIAS ini apabila tidak berpuas hati sahaja, mulalah untuk kutuk-mengutuk, walhal mereka ada persatuan yang fungsinya untuk mengangkat suara kalian. Kalianlah yang bertanggungjawab untuk mengubahkan persatuan kita ini agar menjadi sebuah persatuan yang tegas dan bukannya persatuan yang gagal. Kalian kena menjadi seorang yang agresif terlebih dahulu sebelum persatuan menjadi agresif. Kita bangga dengan rentetan sejarah kejayaan mahasiswa, tetapi kita belum lagi layak untuk menjadi mahasiswa yang sebenar. Sebagai contoh, kita bangga dengan kejayaan Anwar Ibrahim yang Berjaya mencetuskan Revolusi Baling yang mendesak kerajaan membantu orang melayu yang akhirnya membawa kepada kemajuan FELDA. Tapi, kita sendiri masih belum berjaya untuk memajukan KIAS sendiri pun. Apatah lagi meminda suasana di KIAS ini sendiri. Kita berasa bangga apabila orang menceritakan bahawa SUARA MAHASISWA ITU SUARA KERAMAT, SUARA MAHASISWA ITU SUARA EMAS, SUARA MAHASISWA ITU SUARA YANG BEBAS, dan bermacam-macam lagilah. Kita tak malu untuk berbangga dengan semua ini, tetapi kita hendak mengeluarkan suara sendiri pun penakut. Mustahillah suara itu menjadi suara keramat kalau suara itu tidak dikeluarkan. Ayuh mahasiswa, kita zahirkan singa yang ada dalam diri kita ini. Jangan sesekali kita menjadi kambing yang hanya mengembek apabila bersama-sama dalam kumpulan dia sahaja. Tetapi menjadi penakut apabila berhadapan pihak asing.
Memang kadang-kadang aku terasa hati apabila dicop dengan bermacam-macam label, hinggakan ada yang meminta supaya aku bertaubat. Aku terfikir adakah apa yang aku buat ini berdosa? Aku tak kisah walaupun aku telah dikutuk, kerana aku akan tetap bangga sebab aku ada suara yang telah dikeluarkan. Aku juga tak malu untuk bercerita tentang rentetan sejarah kejayaan mahasiswa. Kalian kena sedar bahawa setiap pendapat adalah Benar dan setiap orang berhak memberi pendapat. Cuma setinggi mana kebenarannya itu sahaja yang menjadi ukuran diterima atau tidak diterima pendapat itu. Sepanjang isu ini, bermacam-macam mesej mahupun pendapat yang memenuhi laman FB aku. Aku hanya membiarkan sahaja apabila ada yang disampaikan. Kerana itu hak kamu. Memang kadang-kadang aku sedih hatta pernah juga air mata ini menitiskan butir-butir jernih. Hinggakan ada yang siap mengeluarkan dalil-dalil Al-Quran. Kadang-kadang aku lucu juga melihat fenomena ini. Baru aku tahu bahawa mahasiswa-mahasiswa KIAS ini sebenarnya ada pendapat mereka masing-masing. Walaupun pendapat mereka itu telah dikemaskan dengan dalil-dalil Allah, tetapi mereka tetap malu untuk zahirkan. Saya tak tau nak cakap apa dah lagi. NAsihat saya, ambillah pengajaran dari apa yang telah berlaku.Saya minta maaf kepada yang marah dengan hati ini. Wallahu a’lam.

No comments:

Post a Comment