Sunday, August 29, 2010

Mengimbas Kembali Tragedi Ambon

Ana berhajat pada malam yg hening ini untuk berbawa sahabat-sahabat ana kembali mengimbas tragedi Ambon. Tragedi yang telah tercetus pada tahun 1998 ini sebenar kalau kita fikirkan semula, akan mampu untuk memberi kesan yang mendalam ke dalam roh kita. Tragedi yang ini telah mengambarkan sifat sebenar orang Islam yang tidak sensitif terhadap apa yang berlaku. Bukan sahaja kepada ummat Islam sendiri, malah kepada diri kita sendiri pun kadang-kadang kita ambil endah tak endah. Umpama lembu yang dicucuk hidungnya dan hanya membiar apabila ditarik talinya.

Pada tahun 1998, orang-orang Kristian telah membakar dan menyerang sebuah perkampungan Islam bersama masjidnya sekali. Orang-orang Islam gempar kemudian mengadu kepada pemerintah. Pemerintah berjanji akan menyelesaikannya.

Dua minggu kemudian, Kristian menyerang lagi penduduk Islam Ambon tetapi di kampung yang lain. Orang Islam masih bersabar dan terus mengadu kepada pemerintah dan pemerintah berjanji lagi akan menyelesaikannya.

Selang dua minggu selepas itu pula, Kristian terus menyerang orang Islam lagi. Kristian berani untuk menyerang lagi apabila melihat sikap orang Islam yang langsung TIDAK SENSITIF. Memang inilah realiti umat Islam.

Selepas tiga buah kampung sudah menjadi padang jarak padang terkukur, ummat Islam masih belum bertindak.

Menjelang hari raya Aidilfitri 1999, orang Kristian dari luar Ambon, terutama dari Maluku berbondong-bondong datang ke Ambon. Berbeza dengan orang Islam yang ramai keluar untuk menyambut hari raya. Kononnya, Jesus Christ akan turun di Ambon malam itu. Nisbah Ummat Islam pada waktu itu hanya 3 Muslim: 10 Kristian. Ketika ummat Islam beriktikaf di masjid, orang Kristian berbincang untuk menyerang orang Islam ketika Solat Hari Raya nanti. Hal ini kerana ummat Islam akan bersolat ditengah padang dan memudahkan kristian untuk menyembelih ummat Islam. Tetapi dengan pertolongan Allah, Kristian gagal menyerang.

Namun begitu, serangan tetap berlaku pada pukul 3 ptg tatkala ummat Islam sedang berehat seusai menunaikan solat Zohor. Serangan dilakukan secara menyeluruh di Ambon. Kristian yang membahagikan mereka kepada 4 kumpulan dengan mudah menyerang ummat Islam yang sedang leka dengan keseronokan hari raya. Pasukan kristian ada yang menggunakan panah yang terdapat api mahupun racun bagi memusnahkan orang Islam. Habis semua rumah orang-orang Islam terbakar dek terkena anak panah yang berapi. Kristian juga ada menggunakan senjata AK-47 yang dibekalkan oleh kristian Australia bagi membunuh ummat Islam. Yang lelaki hampir semua dibunuh. Manakala yang wanita pula dirogol dan dibunuh. Ada juga yang dikeluarkan jantungnya untuk ditayangkan oleh pihak kristian yang tiada adab ini. Hatta ibu-ibu yang mengandung ada juga dibelah perutnya kemudian ditukar kandungannya dengan seekor kucing dan dijahit semula perutnya. Bayangkan sahabat sekalian jika seekor kucing hidup di dalam perut seorang ibu.

Tragedi ini bukan setakat ini sahaja, tetapi memakan masa yang lama.Malah lebih banyak peristiwa dan tragedi yang berlaku selepas itu. Ana disini nak mengajak sahabat sekali memikirkan jika tragedi itu berlaku di Malaysia, adakah kita mampu untuk melakukan sesuatu dalam keadaan diri kita yang imannya tidak seberapa, yang keadaan diri kita ini tiada ilmu pertahanan diri dan dalam keadaan masyarakat yang sentiasa "tidur" ini. Jika kita hendak mengharapkan kerajaan, adakah anda fikir kerajaan kita yang penuh dengan masalah sekarang ini akan bertindak? Tidak peliklah jika kerajaan kita juga akan bertindak seperti pemerintah Indonesia juga yang hanya akan mendengar aduan kita umpama angin yang lalu sahaja. Kita jangan fikir dengan Iman kita yang senipis kulit bawang ini mampu untuk berjihad mempertahankan Islam. Para sahabat dahulu sanggup berjuang kerana Iman mereka kental dan mereka berjuang kerana nak mati. Kita berjuang tidak sanggup mati. Fikir-fikirkanlah wahai sahabat. Ana masa mula2 membaca artikel ini menangis kerana dilihat diri sendiri yang rasanya terlalu hina dan berasa takut untuk pergi berjuang jika tragedi ini terjadi di Malaysia.

No comments:

Post a Comment