Tuesday, November 6, 2012

Abang Long: Semoga Menjadi Seperti Usamah Bin Zaid




Lebih Kurang Setahun Yang Lalu
Lebuhraya Timur-Barat tidak pernah lekang daripada dilalui oleh kenderaan-kenderaan yang pelbagai rupa dan jenis.  Walaupun keadaan sekelilingnya dipenuhi dengan hutan-hutan tebal. Hari ini aku juga sebahagian daripada makhluk-makhluk Allah SWT yang turut menelusuri jalan ini. Bersama kakak yang tercinta, kami kembali ke kampong halaman. Kenapa? Itu yang masih menjadi tanda tanya kepada aku. Aku memmaksa kotak mindaku untuk merembes keluar jawapan yang sesuai sebagai kenapa aku perlu pulang ke kampong pada kali ini. Jawapannya tetap samar. Kepastian belum dapat dirungkai. Panggilan dari ibu yang berharap sangat aku dapat pulang ke kampung sudah satu kejanggalan. Ditambah pula dengan ajakan kakak yang tiba-tiba turut memujuk ajak pulang juga adalah kejanggalan yang kedua. Kenapa kedua-kedua situasi ini berlaku seolah-olah seperti telah dirancang? Bukan ajakan kakak dan permintaan kakak itu satu yang aneh, tapi aku baru sahaja pulang ke kampung minggu lepas, tiba-tiba minggu ini kena pulang lagi. Apabila ditanya, jawapannya tetap menghampakan.
Perjalanan kami ke Kuala Kangsar turut diiringi dengan hujan yang renyai-renyai. Aku hanya memilih kelajuan bawah 80km/sejam. Semuanya tenang, suasananya sama seperti kepulangan ke kampung sebelum-belum ini. Tiada sesuatu yang boleh dianggap klu kepada jawapan kenapa aku perlu pulang. Sampai di rumah, tiada sesuatu yang istimewa yang dapat berbola mata aku ini lihat. Susunan perabot, sambutan ahli keluarga yang lain semua masih dalam tahap normal. Kami sampai tepat jam 10.00 malam. Dek kerana keletihan mengharungi perjalanan yang jauh aku terus merebahkan tubuhku keatas tilam kesayanganku sejak zaman sekolah lagi. Inilah tilam yang aku guna pakai sejak aku sekolah rendah hingga kini. Bukan tilam busuk. Tapi keperluan yang tetap berfungsi dengan baik. Bilikku tetap sama seperti kali terakhir aku meninggalkannya sebelum ini. Bukti bahawa aku baru sahaja pulang ke kampung.
Bangun pagi tiba-tiba mak kata, “Faris, lepas Jumaat ini jangan keluar ke mana-mana pula, abang ipar kamu nak datang”.
“Yes, inilah key word kenapa aku perlu pulang ke kampung pada minggu ini.”, gumam aku dalam hati.


7 Nov 2012
Kini, semua itu hanya sebahagian daripada lakaran-lakaran lukisan kehidupan yang pernah berlaku di dalam ingatan aku. Kenangan bukan sahaja perlu dikenang, tapi nikmatilah akal dengan berfikir tentang hikmahnya. Setahun yang lalu adalah titik awal kepada bagaimana akan munculnya istilah abang long di dalam keluargaku. Setiap orang pasti agak overact apabila ingin menerima ahli keluarga. Baik abang/adik ipar, kakak ipar, ataupun anak saudara. Aku tidak terkecuali. Menjadi anak lelaki tunggal dikalangan adik-beradik memang saat menerima seorang abang express adalah satu saat yang penuh dramatik. Walaupun adik-beradik lancer memanggil abang long, lidahku masih terkial-kial menyebut istilah abang di rumah sendiri. Barangkali dek kerana pengalaman hidupku tidak pernah mengajar aku supaya memanggail seorang daripada kalanga keluargaku dengan istilah abang.  
Semoga dengan kehadiran seorang abang (walaupun abang express,hu3), sejuta kebahagian tetap aku harapkan. Seandainya kelahiran Usamah Bin Zaid menceriakan kehidupan Nabi Muhammad SAW, sebegitu jualah yang aku harapkan daripada kehadiran seorang abang long 

2 comments:

  1. abg Iong mior xnk tambah kakak ntuk adik ke? =)
    tambah adik ntuk kakak ke? =D

    ReplyDelete
  2. sape yg xnak.. tpi abg long mior xjumpa lagi kak longnya.. hua3.. ada nk suggest sape2 ke? he3

    ReplyDelete